Hoe heet de aandoening waarbij iemand alles onthoudt? Een soort van fotografisch geheugen maar dan de officiele benaming.

Was gisteren nog bij Koen & Sanders op de radio.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Hyperthymesia is een aandoening waarbij mensen kleine details over hun eigen leven niet kunnen vergeten. Noem een datum en deze mensen kunnen je vertellen wat zij op die dag hebben gedaan.
De benaming Savant Syndroom, zoals hierboven genoemd, wordt gebruikt voor mensen met een ontwikkelingsstoornis (vaak wordt hier aan autisme gedacht) en uitblinken in een of meerdere gebieden. Zo kunnen sommige mensen met dit syndroom heel goed rekenen.
Een eidetisch geheugen is denk ik het woord dat je zoekt. Mensen met een eidetisch geheugen kunnen beelden en geluiden tot in de kleinste details terug halen. Het wordt vaak aangeduid als een fotografisch geheugen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Rainman aandoening
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een diepvries geheugen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eidetisch geheugen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fotografisch Geheugen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hyperthymestia is de naam van de aandoening
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze aandoening heet Hyperthymesia.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf een eidetisch geheugen. In de volksmond een fotografisch geheugen. Men denkt alleen dat je alles onthoud. Dat is niet geheel waar. Door worden dingen onthouden door geur, beelden, muziek of door mezelf voor te nemen om dat gene te moeten onthouden. Zo word het verankert in het geheugen.

In principe word het meeste door het geheugen bij iedereen onthouden. De een heeft er echter wat makkelijker toegang tot dan de ander.

Hoe vaak probeer je je niet iets te herinneren en het lukt niet? Als je het dan los laat, dan komt het even later spontaan in je op. Het onbewuste heeft het voor je opgezocht.